Britan muotokuva

BLOGI 126
24.1.2017

Avioliittomme aikana vaimoni on muutaman kerran kainosti toivonut, että maalaisin hänestä muotokuvan. Tämä ei toistaiseksi 40 vuoden aikana ole toteutunut. Ehkä siksi, että maalaaminen ei kouluvuosien jälkeen ole ollut ykkösharrastukseni. Vapaa-aika on mennyt rakentamiseen, remontoimiseen, musisointiin ja erityisesti viime vuosina kirjoittamiseen. Ja ehkä siksikin etten ole saanut sisäistä kipinää maalaamiseen. Ja myös siksi, että muotokuva on haastava projekti, jonka pitkät ja kunniakkaat perinteet kahlitsevat. Raukka taiteilija, joka saa tehtävän maalata ansiokkaasta henkilöstä potretin on vaarassa jäykistyä haasteen edessä jolloin tuloksena on jäykkä ja tylsä maalaus. Näitä esimerkkejä on lukuisia edustustilojen seinillä ja varsinkin niiden kellarivarastossa. Jos taiteilija taas yrittää murtaa perinteen voi seurauksena olla melkoinen debatti ja monen mielestä fiasko. Kaksi kuuluisaa esimerkkiä:

halonen_72dpi

Presidentti Tarja Halosen virallinen muotokuva, Rafael Wardi 2002

elina-merenmies-pekka-korpinenb

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Korpisen virallinen muotokuva, Elina Merenmies 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mutta nähtyäni tv:stä ohjelman Fra Filippo Lippin maalauksesta ”, sain kipinän ja tartuin pensseliin.

fra_filippo_lippi

Adorazioni del Bambino, Fra Filippo Lippi 1459, keskiosa maalauksesta. Tästä teoksesta taide on kulkenut pitkän matkan johonkin suuntaan.

Ihastuin taivaasta tuleviin säteisiin, vaaleisiin kasvoihin, hiusten kiehkuroihin ja onhan siinä päähenkilöiden ympärillä paljon symbolistista kamaa. Siitä se lähtee.

brita0

Brita Stenius 1964, foto Juhani Keski-Säntti

Malliksi otin valokuvan vaimostani runsaan 50 vuoden takaa jolloin en vielä ollut tavannut häntä. Kopion kuvan ääriviivat ikkunaa vasten, suurensin kuvan ja laitoin sen maalauspohjan päälle ( viiden millin kapalevy). Siirsin ääriviivat lyijykynää painamalla pehmeään maalauspohjaan, johon ne jäivät ohuina uurteina. Menetelmä on sama mitä Lippi käytti runsaat 550 vuotta sitten. Hän vain siirsi luonnoksen ääriviivat maalauskankaalle tiheillä neulanpistoilla.

Kolmen päivä uurastuksen jälkeen syntyi valmista (kuvia voi suurentaa klikkaamalla):

brita2a

Brita Stenius-Aarniala, epävirallinen muotokuva, Ilpo Aarniala akryyli ja tussi 2017, 42 cm x 35 cm

En ole koskaan pitänyt siitä, että taidetta yritetään selittää. Kuvanhan pitää puhua puolestaan yli tuhannella sanalla. Mutta sanallinen selitys voi tuoda lisävaloa kuten minulle kävi Lippin maaulauksen tapauksessa. Suokaa siis anteeksi – yritän vähän selittää maalaustani.

Neitoa ympäröivät tasapainoisena sommitelmana häneen persoonaansa liittyvät tulevaisuuden symboliset ikonit. Henkilön oikeata, tiedostavaa puolta valaisee kultatähti. Vasenta puolta hallitsee tiedostamaton, jota hopeinen kuunvalo edustaa. Valitettavasti kuvassa ei näy maalauksessa käytetyn kulta- ja hopeakimmellyksen hohto ja taustan sininen ei toistu kuvassa samana kuin maalauksen hyvin tumma turkoosi. Kuvasävyjä voi muuttaa dramaattisemmaksi katselemalla kuvia alaviistosta. Silloin maaginen yösävy tulee paremmin esiin.

brita2b

Kuun ja tähden,  vasemman ja oikean puolen, valosäteet yhtyvät persoonaksi kasvoissa, joissa yhdistyneet valosäteet ovat kiteytyneet pisamiksi.

brita4Neitoperhonen (Vanessa Iu) edustaa neidon päiväpuolta ja tulevaa kesänviettoa lomasaaressa, jossa tämä perhonen on yleinen. Maalauksessa perhonen on luonnollista kokoa.

brita3

Helsingin tuomiokirkko tukevasti neidon harteilla on kotiseuturakkauden manifesti. Maalauksessa miniatyyrikirkon leveys on 6 cm

brita5

Loistava tähti kirkastaa lapsuudesta rakkaan sävelen ja lauluharrastuksen. Rakkaasta laulusta kertoo myös nuottiviivastolla levähtävä haarapääsky – kaivattu pesijä lomasaarellamme. Viulukin on musisoinnissa mukana. Nouseva lentokone ennustaa tulevaa matkailuharrastusta.

brita7

Sävelet vievät mystisiin sfääreihin, jonne kurkottaa myös laumastaan eksynyt leppäkerttu – yksi kuvan kolmesta hengenulottuvuudesta kertovasta kertusta. Toinen keikkuu ohimolla ja kolmas on tiukasti maan pinnalla. Yhdessä ne muodostavat suuren kolmion.

brita9

Gammayökkönen (Authographa gamma) edustaa neidon tiedostamatonta puolta ja kirjoitetun sanan voimaa (vaimoni lukee paljon öisin). Tämä yöperhonen on kesäsaarellamme yleinen (maalauksessa luonnollista kokoa).

brita8

Rinnukseen on kirjailtu tyttönimen alkukirjaimet, joita ympäröi elämän merkitykselliset maat ja niiden kielet. Medaljongissa keskellä yhdistyy mielen vasen ja oikea puoli kiinteäksi ehjäksi persoonallisuudeksi.

brita6

Maalauksen ikonit esiintyvät yleensä kolmen ryhmissä. Tässä viimeinen kolmen ryhmä: Luonto- ja puutarhaharrastuksesta kertovat lempikukka vanamo (Linnea Borealis) ja maassa möyrivä leppäkerttu, jota lääkärinammatista (Aeskulapiuksen sauva) johtuva kiire yrittää ahdistaa.

Ja onhan siinä maalauksessa paljon muutakin. Mutta enempää en sano.

P.S.

En aio mennä Modiglianin näyttelyyn Ateneumissa vaikka siellä on paljon muotokuvia. Protestoin taiteen muotivirtauksia ja keinottelevaa kaupallisuutta vastaan ja sitä, että sisällön sijasta myydään nimiä. Sitä paitsi olen jo käynyt Modiglianin näyttelyssä Ateneumissa – 6o vuotta sitten. New Yorkin Guggenheim-museon 75 parasta modernin mestarin maalausta oli esillä Helsingissä syksyllä 1957. Näyttelykomiteassa olivat mm. Alvar Aalto ja Maire Gullichsen. Maalaamista harrastava äitini vei minut – 16-vuotiaan koulupojan näyttelyyn. Se oli käännekohta elämässäni. Hurahdin taiteisiin ja aloin itsekin maalata äitini öljyväreillä. Näyttelyssä oli esillä nämä kaksi Modiglianin työtä:

young-student

Young student, Amadeo Modigliani 1018-1919, Guggenheim-museum New York

yellow-sweater

Yellow sweater, Amadeo Modigliani 1919, Guggenhein museum, New York.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Minulla on vieläkin jäljellä aarteena kirjahyllyssa näytteluluettelo tästä Suomen kaikkien aikojen suurimmasta nimekkäiden modernien mestareiden näyttelystä.

saara91

Hullu arkkitehti, piirros 1991, Saara Aarniala 14 v.

MIETE 121
OLEN JO SAANUT
PARHAAN MAHDOLLISEN ARVION
MAALAAMASTANI MUOTOKUVASTA
VAIMONI PITI SIITÄ
JA ANTOI LUVAN
JULKAISTA SEN

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

6 thoughts on “Britan muotokuva

    1. Kiitos Raikka terävästä arviosta. Muotokuvamaalaus on vaikea alue. Katsottuani nyt muutaman päivän maalaamaani Britan nuotokuvaa huomaan siinä paljon ärsyttävää. Värit ovat vähän liian makeat. Siksi työstän nyt uutta versiota.

  1. Onko! Puhutaan kesällä saaressa lisää. Terkkuja kummallekin sanoo:

    Hyvä ja vähän uskalias teos. Aika värejä vaalentaa ei syytä huoleen,niin ja aika kultaa muistot.

  2. Koen muotokuvan naivistisen hauskana ja älyllisenä – kyllä se toimii. Nuorempana kollegana näen Britan hieman eri kulmasta, avoimena, suorana, rohkeana, rehellisenä, luotettavana ja vahvana persoonana.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s