BLOGI 54 18.5.2015
Hajuton ja mauton käymälä 30 v.
Hyvän käymälän juju on siinä, että se on hajuton. Jos se on vielä arkkitehtuuriltaan mauton, niin yhdistelmä on täydellinen. Kompostoivasta käymälästä on saarella kokemusta jo kahdelta eri vuosituhannelta. Rakensin huusin vuonna 1985. Tietenkin kaikenlaisesta ylijäämäkamasta, jota oli saatavilla. Ikkunalasitkin ovat kierrätyskamaa. Niistä tuli sen kokoiset kuna laseja oli saaressa. En osaa leikata lasia.
Kattokaltevuus on 1:5 eli sama kuin kaikissa saaren rakennuksissa. Nouseva arkkitehtooninen pääaihe kulminoituu tuuletushormiin, jota korostaa vielä meren tuoma uinen salko. Käymäläkiven takana Kompostikaaren varrella on kompostiosasto.
Sisäväri on vaimoni valitsema ja maalaama. Rakentamisessa on käytetty materiaalina kakkosnelosta, raakalautaa, ikilevyä,, raakaponttia (myös seinissä), lattiaponttia, vaneeria, halltex-levyä, lastulevyä, rimalevyä, painekyllästettyä terassilautaa ym. mitä sattui olemaan.
Ikkunoita on kolme kappaletta + peili. Istuimen puinen kansi on vanha naapurin poisheittämä jämä samoin hyllyllä olevat lyhdyt. Lattiamatto on myös vaimon nypläämä kierrätysmateriaalista.
Seosaineastian alapuolella on seosaineen varastolaari. Laitoksen moitteeton toiminta edellyttää käyttöohjeiden noudattamista. Käsienpesuvesi kaadetaan käymäläastiaan ja päälle sirotellaan seosainetta. Lähes ainoa ostettu rakennusmateriaali käymälässä on 2 x 3 tuuman runkosoirot. Käymälän huollosta sesonkiaikana vastaa kolme henkilöä. Yksi katsoo, että seosainetta on riittävästi, toinen huolehtii käsienpesuveden kantamisesta merestä ja kolmas sisäsiisteydestä.
Käymäläastiana on kaksi 80-litran muovikärryä. joissa on pyörät. Sillä aikaa, kun toinen astia on käytössä, toinen jälkikompostoituu. Astiaa tyhjennettäessä tuotos on täysin hajutonta. Se saa vielä muhia ulkokompostissa talven yli ennen käyttöä pienen puutarhamaan parannukseen. Käymälänesteet johdetaan muoviletkua pitkin kompostikekoon.
Sarja jatkuu ensi viikolla. Vielä on kaksi rakennusta jäljellä.
MIETE 54 PASKA-ARKKITEHTUURIKIN VOI OLLA POSTMODERNISTISTA JA PÄIN VASTOIN
Aiheeseen liittyvää: Esa Kero – Juhani Seppovaara ”Huussi” ja Charles Sale ”Mestarismies”