Tarjouksessa Koivusaari

blogi 19
10.11.2014

Kaupungin tarjous

metrolinjakoivusaariKoivusaari on älyttömän pieni pläntti Lauttasaaren länsipuolella. Samankokoinen (ilman Länsiväylää) kuin viereinen Hanasaari tai Harakan saari Kaivopuiston edustalla. HarakkaPinta-ala 10 ha, josta 2 ha on Länsiväylää. Koivusaaren kohtalona on sijaita Länsimetron linjalla. Siis sinne asema ja paljon rakentamista. Näin päätti Helsingin kaupunginvaltuusto vuonna 2006. Järjestettiin kansainvälinen ideakilpailu, johon tuli 101 ehdotusta. Voittaneen ehdotuksen pohjalta laadittu osayleiskaava on loppusuoralla.

Koivusaariareal

Koivusaaren alueella toimii kolme venekerhoa satamineen. Metrolinja kulkee Länsiväylän eteläpuolella syvyydellä – 35 m. Asemalla on sisäänkäynti sekä Koivusaaren että Lauttasaaren (Katajaharjun) puolella.

Kaupunki tarjoaa Koivusaareen 5150 asukasta ja 3800 – 4500 työpaikkaa. Eli enemmän kun Katajanokalla on nykyään. Rakentamista varten saarta pitää täyttää 24 hehtaaria. Pinta-ala nelinkertaistuu. Se on silti huomattavasti pienempi kuin Katajanokka. Rannikon herkkä maisemalinja ja yhtenäinen vihervyöhyke turmeltuu. Täytöt tulevat katajaharjulaisten asuntonäkymien eteen. Mutta onhan Helsinkiä täytetty ennenkin ja on syntynyt nättiä stadia. Tässä juuri on pointti. Täytöt voidaan hyväksyä jos ne tuottavat lisäarvoa. Eli syntyy parempaa ympäristöä kuin ennen. Kaupungin suunnitelman mukaan Koivusaaressa tulee katastrofaalisen huonoa ja kallista kaupunkiympäristöä. Kaikki hyvä menetetään eikä mitää hyvää saada tilalle.

IlkkaKoivu

Kansainvälisen ideakilpailun 2008 voittaneen lauttasaarelaisen Ilkka Svärdin työn pohjalta muokattu osayleiskaavan havainnekuva. Kevyen liikenteen raitti mutkittelee saaren pohjoispuolella.

Dorka, dorka, dorka, dorka!

Kaupungin suunnitelman laatua ei voi kuvat yhdellä sanalla. Siihen tarvitaan väliotsikon neljä sanaa. Talot ovat 4-9-kerroksisia. Pakattu tiiviisti. Puistoja on vähän. Suureksi osaksi avoin 10-12 kaistainen tiemaisema halkaisee saaren. Metron tulon jälkeen moottoritien liikenteen ennustetaan edelleen kasvavan. Ongelmana melu ja hiukkaspäästöt. Tätä yritetään estää korkeilla meluaidoilla. Ei ole kivan näköistä. Ajoyhteys Lauttasaaresta Koivusaareen ja Länsiväylälle on mutkikas ja hankala. Dorkaa! Tässä on kokonaan missattu käynnissä olevan yleiskaavan visiossa hehkutettu kaupunkibulevardi ja metroaseman täysimittainen hyväksikäyttö. Vai mitä sanotte siitä, että metroaseman viereen esitetään 3200 autopaikkaa saaren asukkaille ja työntekijöille. Nehän vievät tilaa saman verran kuin saaren nykyinen pinta-ala ja sijoittuvat suureksi osaksi pihakansien ja talojen sekä tulvavesirajan alle, mikä on kallista rakentaa. Missä on vähäautoinen alue? Dorkaa! Venekerhojen toimintaedellytykset heikkenevät. Talvisäilytyspaikkoja ei ole nimeksikään. NJK – Suomen vanhin ja suurin rekisteröity pursiseura – joutuu muuttamaan alueelta pois. Dorkaa!

KOIVUSAARI 02 2014 IDÄSTÄ_1

Lauttasaaren puolella Lauttasaarentie jatkuu mutkitellen Katajaharjun kohdalla osittain  kannella Länsiväylän päällä asuintalosikermineen

Ihmettelen myös sitä, että on ihannoitu hollantilaista kanavakaupunkia ahtaine vesikujineen ja samalla missattu paikan todellinen helmi: upeat avomerinäkymät etelään. Horisontti näkyy vain harvoista asunnoista. Pyöräilijöidenkin näkymät heikkenevät oleellisesti ja ajoreitti hankaloituu. Dorkaa! Saaren läpi ajaa 3400 pyöräilijää vuorokaudessa kesällä. Tähän saakka he ovat sanneet ihailla hulppeata merimaisemaa etelään. Vertailun vuoksi todettakoon, että Helsingin palkitulla ja vilkkaasti likennöidyllä Baanalla on n. 4500 pyöräilijää vuorokaudessa kesällä.

Koivusaaresta on vuosikausia tehty selvityksiä ennätysmäärin. Ne vakuuttavat määrällisesti mutta eivät auta. Tulee huonoa stadia. Tätä olen protestoinut lehdistössä jo kuuden vuoden ajan.

Koivusaarileikkeet

Hullun arkkitehdin tarjous

ilmaperspektiivi3

Näkymä Lauttasaaresta päin. Länsiväylä on katettu Katajaharjusta lähtien. Lauttasaarentien jatke sen päällä muodostaa leveän kaupunkibulevardimaisen tilan keskellä olevine puuistutuksineen. Saaren eteläosa nykyisinen veneilytoimintoineen säilyy ennallaan. Pohjoisosassa minimaaliset täytöt.

illu2

Länsiväylän päälle syntyvän kaupunkibulevardin leveys talosta taloon on minimissään 36 metriä. Helsingin Bulevardin vastaava leveys on 23 metriä.

Kmalli

Saaristorannikon maisema, viheryhteydet ja venekerhojen toiminnat säilyvät nykyisellään. Rakennukset nousevat saaren keskelle porrasmaisesti. Autopaikat ostettavissa tarvitseville kallioluolasta saaren alla.

kleikkausa2

Leikkaus saaren länsiosasta. Asunnoista on avomerinäköala etelähorisonttiin. Asuntosaunoja ei ole. Talosaunat kattoterassilla. Kummallakin puolella saarta kevyen liikenteen raitit, jolta meri näkyy. Korkeita rakennuksia voi olla Keilalahden tuntumassa. Maisemaa Espoon puolella hallitsevat jo tornit  ja lisää on tulossa – yli 30-kerroksisia asuintaloja suunnitellaan sijoitettaviksi katetun kehä I:n viereen.

kleikkausb2

Leikkaus saaren itäosasta. Rakennukset eivät ole Länsiväylän päällä. Kaupunkibulevardin puiden juurille on tilaa moottoritien keskikaistalla muurien välissä. Länsiväylä katetaan ontelopalkeilla. Metroon on kaikkialta lyhyt matka kävellä vaikka pikkutakkisillaan katuarkadien alla, joita pikkupuodit elävöittävät.

krantatori2

Urbaani rantatori metroaseman edessä. Katetun Länsiväylän päältä avautuu näkymiä ja yhteyksiä merlle. Kuvassa näkyy nykyinen Länsiväylän alittava virtuasaukko Koivusaaren ja Lauttasaaren välissä

Ehdotukseni ideakilpailussa ei sijoittunut 25 parhaan joukkoon.

Koivusaaren peli ei ole vielä loppuun pelattu. Päättäjät ovat tiedostaneet alueen ongelmat. Viimeisimmässä käsittelyssä 28.10. kauunkisuunnittelulautakunta lisäsi päätökseen seuraavaa: Jatkosuunnittelussa tulee tehdä riittävät aluevaraukset palveluille ja minimoida lisääntyvän liikenteen haitat.  Asian etenemistä  valtuustoon seuraa mielenkiinnolla

monopoli

hullu arkkitehti

miete 19

Kyllä se on niin
että yksi kuva puhuu
enemmän kuin tuhat sanaa

Katsoin televisiosta elokuvan
siinä oli kolmessa sekunnissa
kerrottu sama kuin kirjassa
kymmenellä sivulla

3 thoughts on “Tarjouksessa Koivusaari

  1. Erinomainen kirjoitus. Minä olisin asettanut ehdotuksesi palkintoluokkaan. Katselin englantilaista TV:stä ohjelmaa puista ja niiden terveydellisestä merkityksestä. Koivut ovat – erityisesti mainittiin hieskoivu – kaupunkiympäristössä loistavia pienhiukkasten poistajia hengitysilmasta. Sinun ehdotuksessasi puilleki olisi tilaa. Miten saataisiin kaupungin hulluus aisoihin? Pitääkö järjestää mielenosoitus? Tai monta?Lähettää sähkö- ja etanapostia niin paljon, että kunnallispoliitikkojemme postit tukehtuvat? Ovatko KSV:n suunnittelijat täydellisen sokeita, ja taitamattomia, vai joutuvatko he noudattamaan rakennusahneuden saastuttamia päättäjiemme tekemiä idioottimaisia päätöksiä?

  2. KSV:n Koivusaaren osayleiskaavasuunnitelmaa on syytäkin kritisoida. Tuollaisena siitä tulisi aika kammottava. Viistoilmakuva, kaukaa taivaalta, lintuperspektiivistä katsoen, ei suunnitelman pahimpia ongelmia juuri paljasta. Maanalaisella yleiskaavallako on nyt tarkoitus pilata julkiset merimaisemat maan ja meren pinnalta?

    Haluavatko KSV:n suunnittelijat pilata maineensa? Eivätkö päättäjät tosiaankaan tajua, mitä tuosta seuraisi ja miltä tuo alue merentäyttöjen ja muun rakentamisen jälkeen näyttäisi? Kontrasti Koivusaaren ja sen ympäristön nykyisiin, pitkiin ja avariin merinäkymiin verrattuna olisi dorka, jopa masentava.

    Länsiväylän ympäristöönsä levittämät haitat pitää pystyä eliminoimaan! KSV:n suunnitelma ei siihen näköjään kykene. Kaupunkibulevardin rakentaminen voisi tehdä alueesta entistä paremman. Toivoisin kuitenkin, että Helsinki voisi jatkossakin esitellä lännestä saapuville vierailleen erään upeimmista näkymistään meren ulapalle.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s