BLOGI 108 18.7.2016
Sarvikaripeli
Kun sataa, tuulee ja on kylmä, on mökillä kiva pelata sisäpelejä ja tehdä niitä – yhdessä. Näin syntyi lautapeli ”Sarvikarin majakka” akryyliväreillä ja huopakynillä Monopolin pelilaudan kääntöpuolelle.
Perinteisen noppapelin kartta on mittakaavassa 1:400. Reitistö noudattaa saaren kulkuväyliä. Mustat askelmat ovat noin 5 metrin pituisia luonnossa. Musta pelilaudan sidosteippi on samalla kuntien välinen raja. Valkoiset numeroidut ympyrät ovat tärkeitä paikkoja saarella. Niihin ensi kertaa tullessa saa pelaaja nostaa pakasta kortin. Tarkoitus on kerätä kolme tarviketta majakkaa varten ja käydä sitten sytyttämässä tuli siihen majakkaruudussa. Se joka ensimmäisenä ehtii sinne tarvikkeineen, on voittaja.
Kullakin pelaajalla on henkilökohtanen lista saaren paikoista (38 kpl). Siihen merkitään paikat, josta pelaaja on nostanut kortin. Yhdestä paikasta pelaaja saa nostaa kortin vain kerran. Kortteja on yhteensä noin sata. Ylivoimaisesti eniten on rahaa.
Pakasta voi saada rahaa (100 slötsiä), ylimääräisen heittovuoron (arpakuutio), passin kuntarajan ylitystä varten (maksaa ilman passia 100 s.), kaksi heittovuoroa (vihreä linja-autolippu tai merellä soutuvene, jotka ilman lippua maksavat 200s.), kolme heittovuoroa ( punainen express-bussi tai merellä moottorivene, jotka muuten maksavat 300 s.). Maalla liikkuminen kävellen ja merella uiden ei maksa mitään. Eteenpäin mennään arpakuution silmälukujen mukaan.
Pelissä voi olla 2-4 pelaajaa. Lukea ei tarvitse osata, mutta numeroiden tuntemuksesta on apua.
Peliä on testattu. Se toimii. Viisivuotiaskin voi voittaa – kolme kertaa peräkkäin!
* * * * *
Sarjan aikaisemmat osat ( 1-17) löytyvät helposti googlaamalla osan nimellä (esim. Huvila meren saarella 6).
MIETE 105 TÄYTETTYÄNI 75 VUOTTA HAVAHDUN SIIHEN ETTÄ OLEN OLLUT SYNTYMÄSTÄ SOKEA JOKA VASTA VÄHITELLEN ALKAA NÄHDÄ ASIOITA MITÄHÄN VIELÄ SAANKAAN NÄHDÄ